Tehnički pregled električnih vozila je sve traženija usluga širom sveta.
Kao što sam naziv kaže, električni automobili predstavljaju vozila koja pokreće elektromotor. Odnosno, oni umesto goriva koriste električnu energiju.
Iako se smatraju automobilama budućnosti prve verzije nastale su krajem 19. veka. Naime, Gustave Trouvé je novembra 1881. godine na Međunarodnoj izložbi elektrike u Parizu predstavio praktični serijski električni automobil koji je koristio posebno dizajnirane punjive baterije velikog kapaciteta. Vozilo je naišlo na pozitivne kritike. Dobilo je komercijalnu upotrebu, najpre kod taksista u Britaniji i SAD-u. Da bi ubrzo prešlo i u privatno vlasništvo. Tako da je krajem 19. i početkom 20. veka u upotrebi bilo oko 30.000 elekričnih vozila.
Razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem i masovna proizvodnja povoljnijih benzinskih i dizel vozila doveli su do pada popularnosti električnih modela. Međutim, energetska kriza 70-ih i 80-ih, koju je obeležio porast cena nafte i nestašica benzina, ponovo je pokrenula interesovanje za ovim automobilima.
Prekretnica se dogodila 80-ih godina kada su John Goodenough, Rachid Yazami i Akira Yoshino dizajnirali litijum-jonsku bateriju. Zahvaljujući njoj električnim vozilima je omogućen dugotrajni rad. U narednim decenijama svetski proizvođači konstruisali su svoje verzije vozila sa nultom emisijom.
Danas postoje mnogi modeli. Tesla Roadster, REVAi, Buddy, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Smart ED i Wheego Whip LiFe, samo su neki od aktuelnih.
Da li u našoj zemlji može da se obavi registracija električnih vozila?
Bez obzira na početnu cenu, električna vozila donose ogromnu uštedu. Nemojte da zaboravite da cena goriva stalno raste, pa je i vožnja običnih automobila sve skuplja. Za razliku od njih električne modele možete jednostavno puniti na običnu kućnu utičnicu 220v. Za sada je to besplatno, jer punjenje plaća država. Troškovi održavanja su znatno niži, što dodatno čuva kućni budžet.
Električna vozila krasi moderni dizajn i lagana karoserija, kao i domet do 420km i znatno tiši režim rada. Svakako, ne treba zaboraviti da njihovom upotrebom čuvate životnu sredinu.
Imajući u vidu brojne prednosti ne čudi što polako osvajaju naše puteve. Samim tim, nameće se pitanje kako izgledaju prva registracija i tehnički pregled električnih vozila.
Šta obuhvata tehnički pregled električnih vozila?
Od jula meseca 2018. godine doneta su rigoriznija pravila za tehnički pregled automobila. Ona se sada odnose i na električna.
Prvi korak jeste provera spoljašnjeg izgleda vozila koja se dokumentuje fotografisanjem. Što znači da ne možete da doveze prljavo vozilo na pregled, jer ćete biti odmah vraćeni. Pri vizuelnom pregledu vrši se kontrola stakala, retrovizora i svetlosne grupe. Manja oštećenja, poput naprslina na vetrobranskom staklu do 10mm, se tolerišu. Mada stručnjaci savetuju da i njih sanirate pre zakazanog tehničkog.
Nakon spoljašnjeg pregleda obavlja se provera ispravnosti električnog vozila. Ona obuhvata test poravnjanja točkova. Pri čemu se meri kretanje točkova dok se vozilo pokreće preko uređaja za bočno klizanje. Zatim se vrši test kočenja kojim se određuje efikasnost kočionog sistema. Sledi provera farova, tj. određuje se pravilno poravnanje i fokus farova i test nivoa zvuka koji ima za cilj merenje emisije buke motora.
Kako električna vozila ne koriste gorivo na tehničkom pregledu nema merenja izduvnih gasova i provera katalizatora i DPF filtera. Već se kontroliši sistem punjenja.
Agencija za tehnički pregled Šabac, TP Holliday ima tim profesionalaca sa iskustvom u radu na svim vrstama vozila. Kod nas možete izvršiti ne samo tehnički pregled za električna vozila i hibride, već kupiti osiguranje i uplatiti sve takse za registraciju svog automobila.